-STAR WARS- Bursdagskake og cakepops!

Da ble det endelig en Star Wars kake i porteføljen. Må vel si jeg tidligere har unngått temaet, men denne gangen var det bare å brette opp ermene og håpe på at kraften var med meg. For å unngå mye modellering sa jeg at jeg kom til å gjøre det litt enkelt, men både kaken og cakepopsene tok mye lengre tid enn jeg hadde forestilt meg. Kom innom for ett bildedryss og beskrivelse på hvordan det ble laget.



Ut i fra tema kunne jeg velge hva enn jeg hadde lyst til å lage og ser i etterkant at det ble kun de onde som fikk være med, Darth Vader, Stormtrooper og ikke minst dødsstjernen! Helt ubevisst, men mulig de slemme er det som er det kule med filmene... 


"TK-421, why aren't you at your post?"

Å lage hele kaken som en Stormtrooper hjelm trodde jeg ble en lett match....  Det viste seg derimot å ikke være så enkelt som det ser ut. Ett kilo fondant gikk i søppelbøtten før jeg kunne si meg fornøyd med resultatet dessverre, men en blir ikke bedre om en ikke øver. Her har jeg først kjevlet ut en lang remse i svart fondant og lagt kun rundt sidene. Min første feil var å kjevle denne for tynn slik at den revnet mens jeg forsøkte å få den pent på plass. Så skar jeg ut en sirkel litt større enn selve diameteren på kaken og la på toppen. En skulle jo tro det var den lette delen, men sirkelen ble ikke lengre en sirkel når den var på plass og jeg forsøkte å rette opp linjen med en skalpell. Gikk bedre på andre forsøk for å si det slik.  Nederste hvite del kjevlet jeg ut som en lang remse og skar ut alle delene før jeg festet den rundt kaken. Endelig en del som gikk greiere enn antatt. Til slutt litt ekstra smådeler og Stormtrooper var klar. Lærte mye av denne kaken og neste gang blir det nok lettere når jeg nå kjenner fallgruvene.



Darth Vader ble påstartet 4 dager før kaken skulle være ferdig. Figuren ble laget i 2D, men med en grillpinne bak fikk han hovedplassen på kaken. En grei måte å gjøre det på, men litt pirkete å få det til pent. Her søkte jeg opp et bilde på nettet og la over bakepapir og tegnet rundt. For at hjelmen skulle få et preg av å sitte rundt hodet, klipte jeg malen min i to deler (ansiktet og hjelm) og skar så ut i fondant. Del 1 var ansiktet og der skar jeg kun etter malen fra øynene og ned, fra øynene og opp gikk jeg for frihånd slik at jeg hadde litt ekstra som hjelmen kunne festes til i etterkant. Når delene var klare limte jeg de sammen og lot de tørke over natten. Neste dag la jeg på to biter til mellom nederste del av hjelmen og kinnbeinene, dette ble gjort for frihånd. Så tilbake til tørk. Dag 3 la jeg på detaljene i ansiktet samt festet en grillpinne med litt ekstra fondant på baksiden, så tilbake på tørk. 

For å få fondanten stiv tilsetter jeg alltid CMC/Tylose pulver og delene legges alltid til tørk i kjøkkenskapet hvor det er mørkt og romtemperatur. Skal du sette en grillpinne i kaken bør du bruke et sugerør som beskyttelse mot tresplinter.

Ble da ganske så skummel og kul tilslutt. Mye pirkarbeid og ikke så lett å få det pent når alt håndskjæres, men noe enklere valg enn modellering var det nok uansett.


Jeg kunne ikke dy meg. Når jeg først skulle lage Star Wars, ja da skulle jeg også lage cakepops. Det var ingen tvil om at det måtte blir Dødsstjerner. Oppskrift og framgangsmåte på sjokoladecakepops finner du Her. Smådelene skar jeg ut av fondant og limte på i etterkant med spiselig lim. For den skinnende sølveffekten brukte jeg spiselig sølvspray. Vær obs på at dette fyker rundt og det kan være lurt å gjøre det en plass der det er lett å tørke over etterpå. Dekk til pinnene med litt tørkepapir slik at de holder seg hvite.

Cakepops er blitt min nye favoritt. Så artig å lage og absolutt en wow-effekt på kakebordet. Må si jeg selv synes at dødssjernene ble dødskule.


Da ble det klart for 7-årsdag og kakene fikk tommel opp av bursdagsbarn og gjestene. Alltid artig å kunne stille opp for gode venninner! Og så ble det noen ekstra dødstjerner til oss her i huset også.

Nå som jeg har åpnet opp for tema skal en ikke se bort i fra at det kommer flere varianter av Star Wars framover. Takk for at du titter innom og lykke til med ditt neste bakeprosjekt.

Du finner meg og kakene mine på både Facebook og Instagram!


Etiketter: , , ,