Vår 17. Mai feiring!

Gratulerer med dagen, Norge!

Ingen andre land i verden kan stille opp mot vår feiring av nasjonaldagen. Tog, bunader, barnesang og folkefest med tett i tett av det rød, hvite og blå flagget som vaier i vinden, viser hvor glade vi alle er for å bo i dette fantastiske landet. Og så kaker, mange mange kaker, blir bakt og delt med gode venner og familie på denne dagen. Jeg hoppet lett over frokost og spiste heller litt ekstra kake da jeg stakk innom jobben hvor vi hvert år har kaker, kaffe, pølse og selvsagt is for alle som ønsker å ta turen innom. Veldig koselig og godt å få varmet seg etter barnetoget i litt for kaldt 17. Mai vær her i Trondheim. Ja, så ble det enda mer kake hjemme hos mamma og pappa og i år brøt vi tradisjonen og tok kakene før middag. Det er viktig å prioritere rett skjønner du ;) 




Men har folk tradisjon på hvilke kaker de lager til denne dagen? Vi har ikke, men med en mor som har naturtalent for baking kan vi alltid være sikre på at vi får servert noe godt ;) 

Men nå har mamma altså fått en liten medhjelper og dette ble mine bidrag til vårt 17. Mai kakebord :D


Min aller første pavlova :D Ja, dette er faktisk første gang jeg har prøvd meg på denne kaken og tro det om du vil, men det er også første gang jeg har smakt den. Men er dette egentlig en kake....? Marengs og krem for meg går nok mer under kategorien dessert eller er det slik at ordet kake bare er noe vi alle sier selv om vi vet det egentlig ikke er det? Hva mener du? Kake eller dessert, eller har du kanskje et enda mer treffende beskrivelse av den :) 

Uansett hvilken dessertkategori den faller under har jeg helt klart gått glipp av en veeeeldig god "kake" i 33 år. Men det skal jeg ta igjen for altså, ha ha. Så nå vil det bli en del pavlovavarianter framover skal du se :D


Når en har lite tid er brownies alltid et godt alternativ. Lett å lage, perfekt å ha liggende på lur i fryseren og enkelt å få til et flott utseende med minimum innsats. Og ikke minst, så gode på smak! Browniesen lagde jeg dagen før samt gjorde klar en herlig melkesjokoladeganache. Da var det kun å piske opp og sprøyte på noen små topper av ganachen og sette en liten morell på toppen, morgenen etter. Dekorativt med litt friske farger på pynten og tar seg flott ut på kakebordet :D Oppskriftenhar jeg delt Her.


Håper du hadde en fantastisk dag med dine nærmeste og fikk mange gode kaker :) Vi koste oss og her er et lite glimt av mine små kjekke menn godt i gang med litt "testsmaking" som de så fint kaller det ;) 

Hipp hipp hurra!

Du finner kakene mine og meg på både FB og Instagram!

Etiketter: , , ,