Enkel stilren dåpskake med søt liten bamse!

Her er dåpskaken jeg lagde forrige helg. Som oftest er det ønsket baby og blomster, så å få lage en enkel og stilren kake var en hyggelig avveksling. I tillegg fikk jeg øvd meg litt på modellering igjen også, som alltid er spennende. Utfordringen derimot med denne kaken var det varme været vi hadde her i Trondheim. Jeg elsker sol og sommer, men det er ikke akkurat optimale forhold når det kommer til fondant. Ett tips er å starte med pynt i ekstra god tid om du behøver at det skal stivne, for varm og fuktig luft vil kreve lengre tørketid. Prøv også å unngå at kaken tas ut og inn av kjøleskap for mye. Fondanten vil reagere på endringen i lufttempratur og bli klissete. Jeg gjør derfor ferdig all pynt som ikke er blitt laget i forkant slik at alt er klart og kaken kan pyntes på kortest mulig tid. 



Jeg kan ikke skryte på meg de helt store modelleringsevnene, så når jeg skal lage figurer så kjenner jeg mine begrensninger og holder de ganske enkle. Men enkelt kan være like så søtt :D Ikke sant...? 

Mr Teddy ble perfekt som kaketopp og ved å tegne på pupiller litt opp til siden så får han litt personlighet også. Ett generelt tips med figurer er å styre unna øyne som ser rett fram, det vil da se ut som de stirrer og se ganske så streng ut ;) Og det vil vi jo ikke ha noe av... ;)

Har du lyst til å lage et søtt lite teppe til din figur? Gjør det enkelt ved å stikke ut en sirkel av fondant og bruke et balltoll til å vippe opp kanten. Legg fondantsirkelen på en blomsterpute og press balltool'n ned mens du fører den bortover langs enden. La balltoolet være halvveis inn på teppet og halvt på blomsterputen. Slik får du et fint ruglete utseende.


Noen stjerner og en stor lyseblå sløyfe kan være mer enn nok pynt. Skal du lage sløyfe så anbefaler jeg å starte ett par dager i forveien. Jeg lager sløyfene i 5 deler og starter de to store løkkene senest dagen før slik at de stiver og holder formen. Men det er absolutt ikke noe problem å lage de i starten av uken slik at alt er klart til helgens kake (uansett værforhold) Egen trinn for trinn på store sløyfer finner du i eget innlegg Her.

Bokstavklosser bruker jeg ofte til dåpskakene. De er så søte og enkle å lage med en silikonform. Her har jeg farget fondanten lyseblå og så malt på bokstavene i hvit farge fra Wilton med en tynn pensel, for å fremheve navnet. 

Til å feste all pynt til kaken bruker jeg hjemmelaget spiselig lim. Hvordan du selv kan lage det finner du Her


Så var kaken til lille Markus klar :D Enkel, stilren og veldig søt. 

Har du lyst til å se flere dåp og navnefestkaker jeg har laget kan du ta en titt Her. Du kan f.eks finne trinn for trinn på conversesko eller pakkekaker om du har lyst til å lage noe litt annerledes til din lille podes store dag.

Tusen takk for at du titter innom :D Håper det du finner inspirasjon til å lage din helt unike kake til en spesiell anledning. 

Lykke til med ditt neste bakeprosjekt!

Du finner meg og kakene mine på både Facebook og Instagram!


Etiketter: