Hvordan trekke Cake Pops med sjokolade! (trinn for trinn Del 2)

Her kommer del 2 av hvordan jeg lager Cake Pops. Dette er vel hvor de fleste problemene kan oppstå, men det trenger ikke være vanskelig om en kjenner ett par tips og triks. Hvordan jeg trekker kakekulene mine med sjokolade kan du lese alt om her.

Cake Pop stativet er sponset av KitchenTime.no, hele deres vareutvalg kan du se Her.



Det første du trenger er et Cake Pops stativ. Jeg er SÅ fornøyd med mitt nyeste medlem av Cake Pop familien min! Lenge har jeg sett etter et stort fat i flere etasjer med mulighet til å holde mange Cake Pops. Dette tar hele 37 stk, selv om jeg denne gangen valgte å gå for 25 i de fire innerste ringene OG det har lokk. Helt perfekt når jeg skal frakte Cake Pops til bursdager eller andre begivenheter slik at pynten ikke blir skadet på veien.

Har du også lyst på et slikt kan det kjøpes Her

Cake Pops pinnene jeg gikk for var 10 cm lange slik at de passet perfekt når lokket ble satt på.


I dag ble det sitronkakecakepops og cream cheese frosting! Ungene var ikke like begeistret og ville helst ha de normale sjokolade Cake Popsene jeg lager, så det er nok en mer voksen smak for JEG synes de var kjempe gode :D Uansett smakpreferanser, så kan du bruke hvilken som helst oppskrift og lage herlige Cake Pops ut av den. Eller kanskje har du litt avskjær fra en kake..? For all del ikke kast det.... Frys og lag noen deilige småkuler ved en senere anledning.

Du finner mitt trinn for trinn innlegg om hvordan jeg lager kakekuler til cakepops (Del 1) Her, samt oppskrift på sjokoladekakevarianten jeg bruker.

Så over til prosessen med å trekke Cake Pops med sjokolade!

Vi har kakekulene klare og de har nå stått minst en times tid i kjøleskap. Smelt i første omgang kun litt sjokolade. Så kommer spørsmålet mange stiller... Hvilken sjokolade? Jeg sverger kun til en type når det kommer til Cake Pops og det er merket BakeKake Non-Temp (finnes på Traktøren). Helt fantastisk og gir et perfekt trekk. Candymelts er uaktuelt, med mindre en har lyst til å tilsette en mengde med olje for å få den nødvendige konsistensen. Ja, det er min mening og jeg endrer den ikke, selv om andre kanskje ikke er enig.


Start med å dyppe pinnen i sjokoladen....


....og plasser i kakekulen. 

* Tips: Tørk vekk den overflødige sjokoladen rundt pinnen for et finere sluttresultat.


La stå til sjokoladen er stivnet og kakekulene sitter godt fast. Med BakeKake sin sjokolade tar dette kun få minutter, bruker du en annen type sjokolade kan det være lurt å sette de i kjøleskapet slik at det tar kortere tid. Nå som jeg har lokk så holder det også små fingre unna, for ungene kan være veldig raske med prøvesmakingen enkelte ganger om jeg snur ryggen til ;)


* Tips: Ser du nøye etter på bildet nedenunder ser du kanskje at noen av kakekulene mine har litt sjokolade smurt på enkelte steder. Grunnen er at om du får sprekker eller ujevnheter, som du ikke vil skal synes, kan du tette de igjen nå med litt sjokolade.


Smelt så opp sjokolade til å dekke Cake Popsene med.

Skal du farge sjokolade bør du ha farger som egner seg. Sjokolade tåler ikke vann og pastafarger er vannbasert. Candy Colours derimot er laget spesielt for bruk til sjokolade og er derfor oljebasert. Wilton er fks ett av merkene som fører slike farger. Eventuelt er også pulverfarge blandet ut med olje et annet alternativ som kan være aktuelt, selv om jeg personlig så og si aldri har fått til et bra resultat på den måten.


Sjokoladen er farget gul og jeg har helt den over i et lite desilitermål. Under har jeg en skål med varmt vann for at sjokoladen ikke skal reagere på temperaturforskjell og klumpe seg i bunnen. Etter jeg startet med denne metoden har jeg aldri hatt det problemet igjen.

Viktig! 

Kakekulene MÅ være romtempererte når de skal dyppes i sjokoladen. Har du hatt de i kjøleskapet bør de tas ut minst 30 min før de skal trekkes. Resultatet, om ikke, kan være at du får store sprekker i sjokoladen etter den er tørket da kakekulene utvider seg litt når de kommer til romtemp.


Dypp så pinnen vertikalt ned i sjokoladen slik at du akkurat dekker kakekulen.


Ta den opp og hold den opp ned mens den renner av seg. Rist forsiktig slik at all overflødig sjokolade drypper tilbake ned i desilitermålet.


Snu den opp og gi den ett lite rist slik at toppen får en jevn fin overflate.


Gjenta dyppeprosessen om du ikke synes fargen er dekkende nok (første lag må være stivnet). 


Så gjentok jeg prosessen med mintgrønn. Ble ikke fargene fine sammen...?


Har du ikke lyst til å gjøre pynten så avansert, men likevel veldig fin, kan du fks lage litt Royal Icing (RI) og ha den i en sprøytepose med en liten rund tipp. Ha ett bakepapir under for med denne metoden så vil det bli en god del søl ;) 


Hold Cake Popen på siden og snurr ned sakte rundt mens du samtidig fører sprøyteposen fram og tilbake. Nå får du noen fine striper av RI og strør du noen små sukkerperler i ønsket farge over, er det egentlig all pynten du trenger for noen søte små Cake Pops.


Og slik trekker jeg mine Cake Pops med sjokolade!

Cake Pops verden er uendelig og har du lyst til å se flere varianter jeg har laget kan du ta en titt Her.

Fikk du lyst til å prøve? Jeg håper det, for jeg lover at du kommer til å bli hekta. Cake pops er så artige og er definitivt en slager på kakebordet. Om noe var uklart eller du har spørsmål jeg ikke har dekket i innlegget så må du gjerne legge igjen en kommentar.

Lykke til med ditt neste Cake Pop prosjekt!

Du finner meg og kakene mine på både Facebook og Instagram!

Etiketter: , ,