Hestekake!

Som jeg har sagt tidligere er jeg ikke særlig god på modellering, så da handler det om å finne alternativer som likevel resulterer i en flott kake. Da jeg fikk en forespørsel om å lage en hestekake til bursdagsfest tenkte jeg umiddelbart på disse kakene som er formet som et hestehode eller en modellert figur. Det klarer jeg aldri å få til så pent (uten å øve masse først) at jeg kom til å bli fornøyd med kaken jeg skulle gi ifra meg. Men en behøver jo ikke gjøre alt så vanskelig hver gang. Ett par google søk ga meg noen ideer om hvordan jeg kunne løse utfordringen på en måte som forsatt ville imponere og, ikke minst, var overkommelige.

Innlegget inneholder kommersielle lenker til Kakeboksen.no (merket i hvitt).


Isteden for modellering falt valget derfor på en heste silhuett. Såååå mye enklere og kan også lages litt i forveien slik at det blir mindre å gjøre rett før bursdagsfeiringen. Søker du på google etter 'silhouette of horses' får du opp mange alternativer, inkludert den jeg har brukt. Lagre bilde og kopier det inn i et word dokument. Der kan du regulere størrelsen til å passe akkurat din kake. Print og klipp ut slik at du sitter igjen med hesten. Kjevle så ut litt Svart fondant og legg utklippet av hesten på. Bruk gjerne en skalpell, om ikke en skarp kniv, til å skjære rundt. Dette er ikke så lett, men bruk tid og det skader ikke om den utkjevlede fondanten har fått ligget litt slik at den ikke er så myk. Fram til hesten skal legges på kaken oppbevarte jeg den i kjøkkenskapet, på en brikke med bakepapir og så la jeg ett stykke bakepapir på toppen også. En viktig ting om du lager denne i forkant er at den må ligge helt flatt, for den kommer til å stivne.


Sjekk ut den fine marble effekten! Så herlig å skaper mye liv i kaken. Egen trinn for trinn på denne teknikken kommer. 

Til gjerde har jeg kjevlet ut hvit marshmallowfondant og brukt en pregematte til å lage tre effekten, denne kan du få kjøpt Her. Skjær så ut like lange strimler til stolpene og noen lange strimler til å gå rundt hele kaken. 


Det var ikke før jeg var ferdig med kaken at jeg la merke til at måten jeg lagde 10 tallet, faktisk så ut som en premiesløyfe. Passet jo perfekt i denne sammenhengen Trykk ut en liten runding av fondant og bruk ett Balltool til å tynne ut kanten. For å få til dette på best mulig måte er det lurt å ha en Blomsterpute som underlag.

Har du også lyst til å lage søte små sommerfugler så kan du titte innom min trinn for trinn som du finner Her.


Til slutt måtte navnet selvfølgelig med og noen få rosa blomster med blader. Blomstene laget jeg med fondanten som ble igjen etter jeg dekket kaken slik at også de hadde forskjellige rosanyanser. Og vil du lage perfekte perlerader gjøres dette lett med en silikonform.


Hestekaken ble en suksess i selskapet! Det behøver ikke gjøres på den vanskeligst måten for å få en kake med wow effekt. Velg et design som er innenfor rammen av hva du er komfortabel med og, ikke minst, hva du har tid til. 

Håper dette inspirerte deg til å prøve deg på et artig prosjekt ved neste bursdagsfeiring.

Takk for at du titter innom og ønsker deg en riktig god helg!

Du finner kakene meg og kakene mine på både Facebook og Instagram!

Etiketter: ,