Hvordan lage stor sløyfe av fondant!

Jeg lager ofte store sløyfer på dåpskaker og i dag viser jeg i en beskrivende trinn for trinn hvordan jeg gjør det. De ser nok vanskeligere ut enn de er for sløyfer tar hverken lang tid å lage eller krever noe spesielt utstyr. Og enkelte ganger er en sløyfe alt du trenger for å oppnå en enkel og stilren kake.

Innlegget inneholder kommersielle lenker til Kakeboksen (merket i hvitt).


Det eneste du trenger for å lage en sløyfe er CMC/Tylose pulver. Tilsett pulveret i massen du skal jobbe med (jeg bruker Marshmallow fondant) og kna det godt inn. Mengde er 1 ts til 250 g masse så justerer du ut i fra hvor mye fondant du skal bruke.


Når du kjevler ut er det greit å huske at en bør beholde litt tykkelse på fondanten. Blir den for tynn vil det være vanskeligere å få til fasongen (i hvert fall med måten jeg gjør det på).  Skjær ut en form som vist nedenunder, kan vel si det ligner på et stort øye egentlig. Det større du skjærer ut formen det større sløyfe får du.

*Husk å bruke ett underlag som du ikke er redd for da du kan få riper i bord eller voksduk ved å skjære ut med kniv eller skalpell.


Flipp det første 'øyet' over og bruk som mal til del 2.


Skjær rundt slik at du nå har to helt like deler.


Du kan selvsagt lage en mal av papp isteden slik at du på forhånd kan se hvor stor sløyfen blir og det er lett å oppnå to helt like deler. Jeg synes denne måten er helt grei og tar det derfor alltid på frihånd.


Ta så litt Spiselig lim (hvordan du selv kan lage det med CMC/Tylose pulver finner du i innlegget mitt Her) og påfør i den ene enden.


Flipp den andre enden over.


Sett så sløyfene opp slik at du står av seg selv. Det er nå du vil merke at det er greit å ha litt tykkelse på utkjevlingen din, for er de for tynne vil de ha vanskeligheter med å stå. Trykk også forsiktig på midten av utsiden av sløyfen slik at den får en liten 'knekk' og ser mer sløyfeaktig ut.

Dette er nok delen av prosessen jeg bruker mest tid på. At delene blir satt i den riktige formen her har alt å si for resultatet. La nå disse to delene stå og stivne i minimum 1 døgn før du jobber videre med sløyfen.


Så er dagen kommet for at sløyfen skal finne sin plass på kaken. De to delene er stivnet og kan legges på siden uten at de mister formen. Skjær så ut et rektangel som skal binne de to delene sammen og to sløyfe-ender med ett lite hakk i enden.


Fest de to ende-delene først. La de få litt form og liv ved å legge de litt i bølger og endene ut i fra kaken.


Siste steg er å feste de to sløyfene sammen. Om du vil brette inn kantene på rektangel-delen eller ikke er opp til deg (jeg gjør litt forskjellig hver gang), men uansett så tilføres litt spiselig lim på innsiden og delen brettes rundt midten av sløyfen med skjøtet på baksiden.


Når du nå løfter sløyfen opp for å sette den på kaken vil den være litt vanskelig å håndtere, men gjør det forsiktig og sett den i den posisjonen du ønsker. En hadde kunnet latt den ligge for å stivne ett døgn til, men da vil du ikke kunne gjøre noen justeringer på den om det viser seg at den ikke er i helt rett form til å passe på kaken.

* Her kan du bruke spiselig lim til å feste sløyfen, men noen ganger kan det være behov for noe sterkere så da bruker jeg Royal Icing (tykk masse av eggehvite og melis) som alltid gjør susen.


Så var kaken klar. Helt enkel akkurat slik de ønsket at dåpskaken skulle være. En stor sløyfe kan absolutt være nok pynt.

Takk for at du tittet innom og lykke til med ditt neste sløyfeprosjekt!

Du finner meg og kakene mine på både Facebook og Instagram!



Etiketter: , ,