Elefantkake med ombre ruffles til navnefest!

Før jeg setter i gang med søndagsbaksten må jeg dele denne kaken fra sist helg. Med er en ny vri på den populære elefantkaken ble det en enkel og nusselig kake med den søte elefanten på toppen. Skal du lage kake til dåp eller navnefest og liker det stilrene så kan dette designet kanskje være noe for deg.

Innlegget inneholder eksterne kommersielle lenker til Kakeboksen.no.

Det er greit å kjenne sine begrensninger. Jeg vet at jeg ikke er spesielt flink til modellering av figurer og legger derfor opp designet etter dette. Heldigvis finnes det utallige utstikkere og jeg eier kanskje 1000 av de, føles i hvert fall slik ettersom jeg stadig vekk må kjøpe flere beholdere til oppbevaring av de. Det fine er at jeg bruker de til langt mer enn å lage kule Sugar Cookies (intern lenke), de er perfekte til 3D figurer av fondant også. Ett tips er å lage de i god tid før de skal brukes slik at de er stivnet godt og kan stå oppreist på kaken. Hvordan jeg lager denne søte elefanten finner du egen trinn for trinn på Her (intern lenke).


Har du hørt om Ruffleskaker før? Usikker på om vi har et norskt ord som gir en passende beskrivelse på denne teknikken, men det er altså disse rysjene som går opp langs hele siden på kaken. Det går en hel masse fondant med til dette designet, men det er utrolig fint og passer veldig godt til bryllup og dåpskaker. Vil du se flere kaker jeg har laget med denne teknikken så kan du ta en titt Her (intern lenke). Egen trinn for trinn beskrivelse på hvordan det gjøres har jeg delt Her (intern lenke).

Ombre er en betegnelse på en farge som gradvis blir lysere og lysere. Her har jeg brukt Sugarflair Dusky pink/wine (ekstern lenke) og blandet først ut den mørkeste fargen. Deretter delte jeg opp den fargede fondanten i 3 deler av forskjellig størrelse (stor, medium og liten). Den største lot jeg være som den var. Den mellomste tilsatte jeg hvit fondant (ekstern lenke) slik at den ble like stor som den største delen og det samme med den minste. Nå sitter du igjen med 3 like store deler fondant i 3 forskjellige nyanser av rosa fra mørk til helt lys.

Så er det bare å sette av god tid til pynting, for dette er ikke gjort i en fei.....


Etter hver kake jeg lager er det tid for refleksjon og det er alltid noe jeg ville gjort annerledes (ikke at dette betyr at jeg ble misfornøyd resultatet). Det er slik en lærer og etter 5 år med designkaker så lærer jeg fortsatt noe fra hver eneste kake. Skulle jeg laget denne kaken igjen ville jeg valgt en mindre form og heller laget den høyere, altså like mye kake, bare bygget litt mer i høyden isteden for bredden. Men dette er en smakssak hvor alle har sine egne preferanser.

Har du lyst til å gjøre litt ekstra ut av kakebordet så er Cake Pops utrolig godt og stilig. Sjekk ut de matchende Cake Popsene med gull detaljer (intern lenke) som jeg lagde til lille Jennys navnefest.

Nå skal jeg bare bestemme meg for hva jeg skal lage til søndagskaffen i dag. Blåbærmuffins eller kanskje sjokolademousse.... Ikke lett å bestemme seg altså! Takk for at du tittet innom og kos deg masse med ditt neste bakeprosjekt.

Du finner meg og kakene mine på både Facebook og Instagram!



Etiketter: , ,