Årets påskekake - Søt kaninkake!

Da ble det endelig Påske igjen og på tide å lage noen søte påskekaker og annet godt. For tiden er det ekstremt populært med enhjørningkaker, så årets påskekake er inspirert av den hotte trenden som herjer på kakefronten om dagen. Jeg elsker pastellfarger og søte design, så denne kaken havner høyt opp på listen min av favoritter.


Innlegget inneholder eksterne kommersielle lenker til Kakeboksen.no.



Kaninkaken tok faktisk ikke lang tid å lage. Her kan du gjøre klar nesten all pynt på forhånd så når kaken er klar og trukket med fondant (ekstern lenke) er det ikke mye jobb igjen før den er ferdig.

Start med ørene som behøver lengst tid til å stivne. Du kan lage deg en mal eller skjære for frihånd, det viktigste er at du har en plan klar på ca hvor høy og bred kaken din kommer til å bli og vurderer størrelsen på ørene ut i fra det. Jeg valgte å skjære for frihånd og startet med å tilsette CMC/Tylosepulver (ekstern lenke) i fondanten. Skjær ut den hvite delen og gå gjerne over endene med et ball tool  (ekstern lenke) slik at de får tynne kanter. Legg så den hvite delen til tørk i ca 24 timer. For å få fin fasong kan du for eksempel bruke aluminiumsfolie til å forme de og litt krøllet plastfolie om du vil ha den øreflippen hengende ned.

Neste dag skjærer du ut den mindre, fargede delen som skal være i midten. Også her tilsettes CMC/tylosepulver. Før de settes sammen med spiselig lim (ekstern lenke) plasserer du en grillpinne (klippet i to) mellom de to delene. La nå ørene tørke i minst 24 timer til (gjerne enda mer).


I tillegg til ørene kan du også lage klar en liten hale og snute. Til halen har jeg trillet en medium stor kule av fondant og brukt en saks til å klippe mange små hakk. Tilslutt vil den se ut som en lodden liten kaninhale.

Denne kaken ble til litt etter som jeg pyntet og som du kan se hadde jeg startet med å lage en blå snute, men på kaken så ble den rosa. Jeg gikk nok inn i prosjektet uten å ha en plan på hvordan den skulle ende opp og denne gangen fungerte det godt, selv om jeg vanligvis liker å ha alt planlagt.


Med inspirasjon i de kule enhjørningkakene (intern lenke) som herjer om dagen valgte jeg å lage håret i pastellfarger. Jeg synes det ble utrolig stilig og er glad jeg valgte å ta inn litt rosa sammen med det blå og grønn. Lag gjerne klar hårmanken på forhånd, så kan du bare sette den på så snart kaken er trukket. Hadde jeg skulle laget den igjen ville jeg nok tatt inn gul og kanskje litt lilla også.


Til værhårene har jeg malt 4 tannpirkere med svart pastafarge (ekstern lenke) og latt de tørke i ett døgn. Her er nok et nyttig tips at du bruker engangshansker så slipper du å få farge på hendene. Sett så på snuten og lag noen hvite kinn. Til slutt så står nå kun øynene igjen og hvordan du vil lage de er jo helt opp til deg. Det finnes mange kule varianter om du søker på enhjørningkaker på nett. Jeg valgte denne lukkede versjonen med øyenvipper.

Trill ut to lange remser av svart fondant  (ekstern lenke) og kutt de til i passe størrelse. Lag remsene spisse i hver ende og form de til i den fasongen du ønsker. La de gjerne ligge litt til tørk på forhånd før du plasserer de på kaken, da vil det bli lettere å løfte de opp uten at de mister fasongen. Bruken en bitteliten dash med spiselig lim når de festes, men husk at svart fondant kan sverte av så det kan lett blir stygge flekker om du ikke får plassert de på rett plass med en gang. Kutt så til en liten øyenvipp til hvert øye.

Se så søt.....


Skal si det var vanskelig å skulle kutte et stykke av denne søte kaninen, men han måtte bli spist dessverre. Noen ganger skulle jeg ønske jeg kunne tatt vare på kakene og hatt de til utstilling....

Selv om jeg fortsatt har noen dager igjen på jobb så er vi nå kommet i ordentlig påskestemning! Her blir det feiring av 8-årsdag og mye godt som må lages. Til årets tema har han valgt Påske, så det kommer nok noen flere innlegg med artige påskekaker og søte saker.

Håper du fikk inspirasjon til å lage en søt kaninkake du også. Har du lyst til å se flere av kakene mine med Påske tema kan du ta en titt Her.

Du finner meg og kakene mine på både Facebook og Instagram!

Etiketter: , ,