Eggekrem til Pavlova! (oppskrift)

Det nærmer seg høysesong for pavlova! Hvem elsker vel ikke denne friske kaken med deilig fyll og et tonn av frukt....? Men hva gjør du med alle eggeplommene som er til overs etter marengsbunnen? Lager en deilig eggekrem til å ha på kaken så klart!


Denne eggekremen er så silkemyk og herlig. I tillegg har den godt hold og renner ikke så lett av kaken heller. Med kun 0,5 dl sukker tenkte jeg den ikke kom til å bli søt nok for meg, men der tok jeg feil. Helt perfekt og sammen med de friske bærene ble det full pott.


Oppskrift på Eggekrem

5 stk eggeplommer
0,5 dl sukker
3 dl melk
2 ss maizena (maismel)
3 stk gelatinplater
2 dl kremfløte

Ha eggeplommer, sukker, melk og maizena i en kasserolle og bland ingrediensene sammen på medium varme. Det er viktig at du følger med og rører jevnt i blandingen. Klipp så opp gelatinplatene og ha de i kasserollen. Når eggekremen begynner å tykner kan du gjerne skru ned varmen litt, eventuelt ta kjelen av platen i noen sekunder om den tykner for fort. Rør til du har en fin tykk konsistens.

Avkjøl kasserollen i kaldt vann og gi den samtidig en visp til du har en silkemyk krem. La stå til den er helt avkjølt.

Tilslutt, pisk kremfløten og vend kremen inn i den avkjølte eggekremen med en slikkepott.


Så var det bare å lesse på med deilige bær........

Trenger du også en oppskrift på pavlova? Da kan du ta en titt Her (intern lenke) og finne oppskriften jeg bruker til en stor langpanne.

Velbekomme!

Du finner meg og kakene mine på både Facebook og Instagram!

Etiketter: , ,