Utradisjonell dåpskake med bart, sløyfe og bukseseler!

Jeg digger alt som er litt annerledes og utradisjonelt. Jeg elsker det unike, det spesielle og ikke minst det som viser hvem DU er. Dåpskaker kan være så mye, de aller fleste velger baby og blomster, men for noen så passer det ikke. Denne kaken var derfor utrolig artig å lage. Tema: bart, sløyfer og bukseseler! Hvorfor ikke liksom. De hadde funnet en stil som passet dem og de gjorde en kjempe fin jobb med all dekorasjon til dåpen. Ingenting er så kult som et godt utført tema, uansett hva som velges.


Innlegget inneholder eksterne kommersielle lenker til Kakeboksen.no.

Planlegger du dåp, har du sikkert mye å gjøre dagen før. Velg derfor et kakedesign som du kan lage pynten i god tid i forveien slik at det blir mindre den dagen du skal sette den sammen. Til denne kaken lagde jeg knappene, sløyfen og barten klar på forhånd. Da fikk de god tid til å stivne og både bart og sløyfe holdt formen når de ble plassert på kaken. Til barten brukte jeg barteutstikker, men om du ikke har en slik kan du printe ut eller tegne deg en mal som du skjærer etter. Tilsett CMC/Tylose pulver i svart fondant (eksterne lenker) og la barten ligge til tørk i minst 1 døgn (oppbevar mørkt, tørt og i romtemperatur). Jeg legger pynten på ett brett med bakepapir og oppbevarer trygt i ett kjøkkenskap fram til bruk.


Sløyfer er faktisk veldig enkle å lage. Du kan finne en egen trinn for trinn Her (intern lenke), men denne gangen gjorde jeg det litt annerledes. Siden denne sløyfa skulle passe på siden av kaken brukte jeg formen kaken skulle stekes i til å få den korrekte bøyen på sløyfen.

Først kjevlet jeg ut grå fondant (hvit fondant blandet med litt svart fondant). Husk CMC/tylosepulver i fondanten. Når fondanten var tynn nok byttet jeg til en mønsterkjevle, slik at jeg fikk et stilig mønster på sløyfen og den skilte seg litt mer ut fra resten av kaken. Etter å ha skjært ut delene festet jeg de sammen med spiselig lim (ekstern lenke), du kan lage slikt lim selv og dette har jeg beskrevet hvordan Her (intern lenke). Ta så fram formen du skal bruke til kaken og klipp ut en stripe med bakepapir som passer til høyden på formen. Sett formen opp på kant (sett noe på hver side så den ikke ruller av sted) legg på bakepapiret og deretter sløyfen. Rull sammen litt plastfolie i to remser og stikk en inn i hver av sløyfe-endene. La den så ligge slik helt til den har stivnet helt, gjerne 2 døgn eller mer.

Når sløyfen skal settes på kaken vil den nå passe helt perfekt. Samtidig vil du få en kul effekt av at den fremste delen av sløyfen holder formen og stikker litt ut fra kaken. Små detaljer betyr mye! Fest så med spiselig lim.


Knappeformen min bruker jeg mye..... Til strikkekaker (Her) eller for eksempel den populære elefantkaken (Her). Silikonformer er enkle og bruke. Plasser fondant i formen og la den ligge i fryseren i ca 10 minutter. Press så ut knappene og la de ligge på bakepapir til de er helt tørre.

Voilà, kule knapper klare til kaken.


Disse to verktøyene er blandt mine ti mest brukte. Kunne ikke laget kaker uten.....

Ribbon cutter (ekstern lenke) skjærer perfekte remser og du kan selv justere bredden ved å bytte rundt på delene. Perfekt når jeg lager for eksempel pakkekaker (intern lenke) eller til kantbord på kakene.

Skjære hjulet (ekstern lenke) kommer med 3 forskjellige mønster og gjør det enkelt å lage bitte små detaljer. Denne bruker jeg aller mest når jeg lager diamantmønster (intern lenke) på kaker.

For å lage bukseseler skjærte jeg ut to remser av svart fondant og laget en spiss på den ene enden. Gå så over med skjære hjulet, bruk det prikkete hjulet, langs hele kanten rundt. Perfekt sysøm slik som de ordentlige buskeselene har.


Plasser de på kaken slik at spissen når akkurat ned til kakefatet. Er de for lange så skjærer du til på toppen slik at de passer. Fest med spiselig lim og sett på en av knappene.


Åååå, jeg elsker når alt er i rette linjer og kantene blir perfekte. Ikke noe behov for å lage kantbord på denne kaken....!


Da var alt på plass og kaken er klar. Det synes ikke så godt på bildene, men siden barten har stivnet stikker også den ut fra kaken på hver kant. En kul effekt slik som en ekte bart.


Har du lyst til å se flere kule, søte eller annerledes kaker til dåp eller navnefest kan du ta en titt Her (intern lenke).

Håper du fikk noen ideer eller tips til ditt neste kakeprosjekt. Takk for at du titter innom og legg gjerne igjen en kommentar om du har noen spørsmål.

Du finner meg og kakene mine på både Facebook og Instagram!


Etiketter: , ,