Emoji Cake pops!

Dette ble en suksess! For noen helger siden feiret eldste guttungen 8 årsdag med sine klassekamerater. Bursdagen ble feiret ute med grilling og lek i skogen, men litt kaker ble det også. Så hvilket design ville gutten ha på cake popsene i år...? Mulig jeg ledet han litt på vei, men stor stemning var det da vi landet på Emojies. Kult tema for både meg og guttene og ikke minst var det overkommelig med tanke på hva jeg kunne få til også.

Jeg lo så grinte mens jeg satt der og malte på cake pops til kl 01 på natten. Tror egentlig jeg var innom alle emojiene faktisk. Startet friskt i god tro med glorie rundt hodet og startet i 21 tiden med å trekke cake popsene med sjokolade. Lett som en plett for dette har jeg gjort mange ganger tidligere. Sender plystrende hjerter når jeg ser hvor fint sjokoladetrekket ble og satte i gang med å male i 22 tiden. Bæsj altså, kommer jo på at jeg kan jo hverken male eller tegne pent. Øver litt på de forskjellige fjesene på ark før jeg igjen setter i gang i 23 tiden. Kniper sammen øynene og med tunga ut av munnen mens jeg konsentrerer meg om å holde ei stødig hånd mens jeg maler. Klokken nærmer seg 00:30 og kaffe inntas og øynene er trill runde og overtrøtte. Pakker sammen etter den siste er dekorert og legger meg til å sove ett par timer. Dagen etter åpner jeg kjøleskapet og ser med hjerter i øynene på resultatet der de står så søte på rad og rekke....

Jepp, dette skjer også med nesten hver eneste kake. Det kan brått gå fra glorie og glede til bæsj og geipende tunge. Men det som er sikkert er at når alt er ferdig og kaken står der så ender det alltid med hjerter.

Litt overdrevet kanskje, men selv om enden er god så betyr det ikke at jeg strever til tider. Alt har en læringskurve og jeg lærer fortsatt for hver eneste kake (eller cake pops) jeg lager.

Men nå skal jeg vise deg hvordan jeg lagde disse tøffe emojiene.... Så kanskje du slipper noen av de følelsene jeg møtte på...

Start med å lage deigen. Oppskriften jeg bruker finner du Her (intern lenke). Isteden for å trille den til kuler så tar jeg en større bit og kjevler den lett ut til passe tykkelse. Jeg har et slikt sett med mange runde utstikkere og valgte størrelsen på 4 cm.

Legg ett stykke plastfolie over og press ned utstikkeren. Da blir det så lett å få deigen ut etterpå og du får en slik fin avrunding i kantene også.


Legg de på et brett med bakepapir i bunn. Til Poop emojien så brukte jeg de to mindre størrelsene fra utstikkersettet slik at det ble et lite tårn. Trykk de forsiktig litt sammen slik at de sitter godt fast i hverandre. Dekk brettet med plastfolie og la de stå i kjøleskapet i minst 30 minutter (gjerne litt lengre).


Når jeg så på Poop cake pop formen var jeg ikke helt fornøyd. Det manglet liksom den siste swirl'n på toppen. Så da tittet jeg inn i skapet som nesten er overfylt av forskjellig kakestrøssel og fant disse perfekte marengs toppene. Litt smeltet sjokolade i mellom og de satt som støpt.

Så var det å dyppe de i sjokolade. Alt om hvordan jeg utfører prosessen finner du i eget innlegg Her (intern lenke). Til de gule emojiene har jeg brukt Bake kake non-temp sjokolade, men til Poop emojiene tok jeg like gjerne vanlig melkesjokolade.


Det er kanskje litt juks, men jeg er jo ei fondant dame egentlig, så når det kommer til detaljer så bruker jeg heller det enn å forsøke med sjokolade eller royal icing. Hjerter, glorier, øyne, tårer, munn (Poop emoji) og tunger trykket jeg ut med små utstikkere eller skjærte til for hånd der det var nødvendig.

Planen var egentlig å tegne på alt det svarte med spiselig tusj. Forsøkte og det fungerte svært dårlig på sjokoladen. Redningen ble svart pulverfarge blandet ut med sitronekstrakt og male på med en tynn liten pensel. Stødig på hånden må en være og øv gjerne litt på noe annet enn cake popsene før du setter i gang.

Til slutt fester du fondantdetaljene med litt spiselig lim. Hvordan jeg lager det finner du i innlegget mitt Her (intern lenke).


Kule emoji cake pops klare til bursdagsfeiring!

Og hvilken av de tror du ble den mest populære.....? Poop emoji så klart.... Så tips til deg om du skal lage til en gjeng med gutter på rundt 8 år, lag kun den, det holder i massevis, ha ha.

Cake pop stativet du ser på bildene her har jeg laget selv. Veldig enkelt og du får det akkurat hvordan du selv vil ha det. Hvordan det ble laget har jeg delt Her (intern lenke)

Håper du fikk inspirasjon til ditt neste cake pops prosjekt. Jeg er helt sikker på at disse vil passe til ikke bare barn, men voksne også. Hvem bruker vel ikke emojies hver eneste dag nå for tiden...? Lykke til og legg igjen en kommentar om du har noen spørsmål.

Du finner meg og kakene mine på både Facebook og Instagram!

Etiketter: ,