Konfirmasjonskake med hortensia og roser

Elsk.....! Enkelte kaker vil jeg bare beholde og ha fremme som pynt. Denne kaken var absolutt en slik, med roser i fersken, hvite hortensia og GULL, da er jeg solgt. Men denne kaken gikk til min kollegas datter på hennes konfirmasjonsdag og det kjennes godt å kunne bidra med en kake som passet til tema.

Her har jeg delt noen av mine tanker og tips angående å pynte kaker med blomster.



Synes du det ser vanskelig ut å lage blomster på streng? Det er en teknikk som må læres, men når du først mestrer den kan du lage alle slags sorter. Prinsippet er det samme, selv om blomstene er forskjellige. Det tok noen år før jeg startet å utforske denne teknikken selv, men etter å ha startet med det så ser jeg at blomstene mine er løftet til et helt annet level. Så ikke vær redd. Det er alltid motiverende og se at en utvikler seg. Og en kan lage mange flere varianter enn om en lager uten.

Jeg har tidligere lagt ut en beskrivelse da jeg lagde store liljer på streng og denne kan du lese Her. Framgangsmåten er nøye beskrevet og det er også en veldig grei blomst å starte med om du ikke har gjort noe lignende tidligere. Noen små variasjoner vil det være når en lager forskjellige blomster, men kan du de grunnleggende prinsippene så vil du fort finne ut hvordan du skal tilpasse teknikken.


Fargetema til denne kaken var gull og fersken. Så nydelige farger sammen og spesielt passer det godt nå på våren. Men, selv om du får et fargetema som du må forholde deg til, IKKE glem grønne blader. Dette var noe jeg i starten lot være fordi det ikke var en av fargene som ble gitt. Nå derimot, så lager jeg det uten å spørre. Grønne blader endrer ikke temaet, det gir det bare enda mer liv og får det til å se mer realistisk ut. De er faktisk med å fremhever de fargene som er hovedfarger. Når jeg ser tilbake på de kakene jeg lagde i starten er mangelen av blader til blomstene en av tingene jeg spesielt legger merke til. Velg nyanse på grønnfarge etter hvilken farge blomstene har. Lyse/duse blomster trenger lyse blader og sterke farger bør ha mørkere blader.

Roser skal jeg absolutt få oppdatert min trinn for trinn på. Jeg varierer noe mellom forskjellige teknikker for dette er absolutt den blomsten jeg synes er vanskeligst. Denne gangen prøvde jeg igjen noe nytt og fant en metode som var en av de bedre (for meg). Noe mer øving må til først, men vil selvsagt dele med dere så snart jeg kjenner jeg har den inne.


Hortensia.....!

Så nydelig blomst og kommer jo også i mange forskjellige farger å velge mellom. Her tenkte jeg først at jeg hadde tatt meg vann over hodet, men det viste seg å være en veldig grei blomst å lage. Jeg skal sette sammen en egen trinn for trinn til dere så snart jeg er tilbake fra ferie.

Hortensia er for eksempel en av blomstene som du ikke vil få til særlig realistisk uten å benytte blomsterstreng. Her er hver blomst satt sammen av mange små i en kuleform og uten streng så vil det ikke bli helt det samme.


Den vanskeligste biten er å sette sammen alle de små blomstene med blomsterteip. Jeg er enda litt klønete og det blir litt svinn ved at jeg brekker noen av kronbladene underveis. Lag derfor alltid noen ekstra i starten slik at du kan avse et par uten at det har noe å si for sluttresultatet. Og husk; det går mange flere enkeltblomster i en slik klynge enn en skulle tro.

Mer om hvordan blomster settes sammen med blomsterteip er beskrevet i innlegget om liljer, som jeg linket til i starten.


Å så måtte det litt gull til også.....

Små detaljer gir den ekstra lille wow effekten. Disse gullknoppene var også inspirasjonen til designet som ble valgt til de tilhørende cake popsene som jeg lagde. Har du lyst å se de så finner du de Her samt oppskrift og framgangsmåte.


Ved bruk av blomsterstreng har du muligheten til å plassere blomstene på litt andre måter enn om en lager uten. Du vil få løftet de litt opp og kan varierer høyde og sette de slik at de henger ut av kanten uten å være redd for at de skal falle av. I tillegg tar det meg også mye kortere tid å pynte kaken enn når jeg lager uten, og det er jo selvsagt en pluss...


For mer blomsterinspirasjon og flere trinn for trinn beskrivelser på blomster jeg har laget så kan du blant mye annet finne Nelliker, Cala Liljer og åpen Peon Her.

En nydelig kake og en fornøyd konfirmant, bedre kan det ikke bli. Et slikt design passer jo utrolig godt til feiring av runddag eller bryllup også. Kjenner jeg nå gleder meg veeeeldig til bryllupssesongen starter, for slike kaker er mine absolutt favoritter.

Takk for at du tittet innom og lykke til med ditt neste blomsterprosjekt!

Du finner meg og kakene mine på både Facebook og Instagram!

Etiketter: , , , ,