3 etasjes stablekake

Når min søster fyller år så må det feires med en STOR kake :) Og hva er vel bedre enn en 3 etasjes stablekake? Designet på denne har jeg funnet på flickr, men kan ikke linke til siden ettersom den ikke ligger der lengre. Dette er den aller første stablekaken jeg har laget, og ja, den ble litt skeiv i den nederste etagen, men er veldig fornøyd like vel.

Her er resultatet :)


Til denne kaken brukte jeg sjokoladekake til den nederste etasjen og sukkerbrød til de på toppen slik at de ble litt lettere å bære.


Jeg er veldig glad i jordbær og sjokolade mousse, så fylte alle tre med ett lag i hver. Husk at kakene blir mye høyere etter at de er fylt, så det er ikke alltid du trenger å få kakebunnen så veldig høy.


Bruker du sjokoladekake og skal ha lys fondant er det greit å bruke krem med en tilsvarende farge slik at den mørke bunnen ikke synes gjennom. Skulle det bli noen små rifter eller hull i fondanten vil det heller ikke synes så godt, og jeg skulle nok ha fulgt dette rådet selv også dennne gangen ;) Til denne kaken hadde jeg ikke smørekrem så brukte ett tynt lag med vanlig pisket krem istedet selv om det ikke er like bra. Smørekrem vil gi deg en glatt og hard flate som det er enklere og penere å legge fondant på. Jeg kjøper en ferdig mix som er veldig lett å lage og smaker kjempe godt, den finner du her.


Her er fondanten lagt og kaken er klar til å stables :) Jeg fikk litt problemer med den brune fondanten fordi jeg hadde hatt i så mye farge for å få den mørke brun. Så et lite tips som også jeg skal følge neste gang, er at visst du skal farge til mørk brun eller svart, bruk sjokolade fondant som allerede er brun og trenger derfor ikke tilsette så mye farge slik at den ikke blir klissete.


Nå har den blitt stablet i høyden og klar for pynting :) De to øverste kakene står på et underlag som jeg har klippet til i rett størelse og dette er nødvendig siden man må ha støtte under hvert lag. Jeg har bare brukt grillpinner som støttesøyler, ca 5 i den nederste og 4 i den midterste, slik at kakene ikke synker ned i hverandre. Husk at det er lurt å bruke litt Royal icing mellom hver kake slik at de ikke vil flytte på seg, enkel liten tube kan du finne her.



Kaken ble pyntet med bånd og sløyfer for å dekke ugjevnhetene i kantene og med blomster og et enkelt stipemønster. Anbefaler å bruke en ribbon cutter som du kan finne her, det gjør alt my enklere og du får rette like store striper, denne brukte jeg også til sløyfen på pakkekaken. Jeg synes disse fargene er helt fantastiske sammen, men her er det jo bare å bruke fatasien på farger og detaljer.


Denne kaketoppen er hjemmelaget av litt ståltråd jeg fikk av min far. Bøyde de til med forskjellige runde gjenstander for å få det til :) Ikke det letteste, men resultatet ble premien for strevet, for jeg synes den er kjempe stilig og unik.


Da var den første stablekaken ferdig og klar for bursdagsfeiring :) Og jeg må si at jeg lærte mye av å lage den her, så neste gang skal den bli enda bedre. Litt mye arbeid i etterkant av å legge fondanten og ganske tidkrevende, men absolutt verdt det :)

Håper du også får lyst til å prøve deg på en stablekake nå :)

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: , ,