Lastebil trinn-for-trinn

Her kommer trinn-for-trinn på lastebilen som jeg laget for Den ultimate bursdagskaken for gutter.


Denne lastebilen krever en god del fondant, men du kan lage den i hvilken som helst størrelse slik at den passer på kaken. Jeg synes det er kjekt å ha noe å se etter, så jeg fant fram en av de mange lastebilene som ungene leker med og satte som modell :)



Jeg startet først med basen og bestemte størrelsen i forhold til hvor mye plass som kom til å være igjen på fatet rundt kaken. Rull fondanten til en pølse før du flater den ut og former den til et passende rektangel.


Neste steg var førerhuset. Denne gangen laget jeg en litt mindre pølse og formet til ønsket størrelse og fasong. Bildene er tatt slik at du kan se målene som jeg har brukt.


Til dekkene brukte jeg en stor sprøyte tip som utstikker. Passet perfekt i størrelse for min lastebil. Og det er alltid kjekt å ha et reservehjul i tilfelle noe skulle skje ;)


Her har jeg festet førerhuset med spiselig lim og laget støtfanger. På midten trenger du en sylinder slik at lasteplantet vil stå oppreist.


De gule hjulkapslene på dekkene er trykket ut med en liten sprøyte tip og limt fast med spiselig lim.


Nå begynner lastebilen å bli ferdig :) Her har jeg laget vinduer og limt fast dekkene.


Lasteplanet må være helt stivt før det kan settes sammen, jeg laget delene to dager før kaken skulle være ferdig, men ventet 24 timer før jeg satte lasteplanet sammen. Jeg brukte spiselig lim og satte god støtte rundt delene slik at de kunne stå å tørke.


Da er lastebilen klar til å settes på kaken :) Bruk de fargene du vil og prøv deg på en du også. Det ble iallefall stor begeistring for denne hjemme hos meg :) 

 
Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)


Etiketter: