Hello Kitty figur trinn-for-trinn

Hello Kitty er veldig populær blant små jenter og vil du overaske med en figur på kaken vil dette kanskje være den enkleste varianten å lage :) Jeg laget denne Hello Kitty kaken til Alma Inez sin 2 årsdag, men i dette innlegget vil du enkelt se hvordan selve Hello Kitty ble formet trinn-for-trinn.

Jeg er ikke spesielt flink til å modellere så etter å ha googlet litt rundt på nettet fant jeg ut at denne figuren var den greieste for en nybegynner. Den ble faktisk mye finere enn jeg hadde forventet men brukte likevel en god del timer på å få den slik jeg ville.


Start med å forme kroppen til en kjegle form og press ned toppen slik at hodet kan sitte støtt senere. Hvor stor den skal være kommer ann på hvilken størrelse du skal ha på kaken, men min var ca 3 cm høy og 2 cm bred til en 23 cm stor kake. Siden jeg også hadde en sløyfe på siden av Hello Kitty som jeg allerede hadde laget, justerte jeg høyden også etter denne.


CMC / Tylose brukes i fondanten slik at den vil stivne etter kort tid og til 250 g masse tilsettes 1 ts, justeres etter hvor mye fondant som skal brukes.


Til føttene trilles ut to kuler som presses ut til 2 slike store rundinger. Jeg syntes de så for store ut da jeg laget de, men når hele figuren tilslutt kom sammen passet de veldig godt.


Når du skal forme hodet kan det være lurt å bruke litt formfett på hendene. Dette gjør at fondanten ikke tørker ut mens du modellerer og det er lettere å få en fin overflate. Tar en liten stund å få til rett fasong, men vær tålmodig og ikke gi opp til du er helt fornøyd :)


Hendene var nok det jeg synes var det vanskeligste å lage. Ikke lett å få de like i størrelse og at de så bra ut også fra baksiden. Mange bruker å klippe til tommel og jeg prøvde også dette, men endte tilslutt opp med å kun ha de slik du ser på bildet etter mange forsøk.

Nå begynner Hello Kitty å ligne på seg selv :) men det kan være lurt å la kroppen og hodet stå over natten for å tørke før de settes sammen med spiselig lim. Til nesen har jeg trillet ut en liten oval sirkel med farget gul fondant og limt på og til øynene brukte jeg en rund tip #5 som utstikker. Husk at øynene skal sitte ganske langt fra hverandre. Synes også det er søtt med noen blomster, men ser mange lager til en liten sløyfe som hun har ved øret i stedet og hvordan hun pyntes er jo helt opp til deg :) 

Tilslutt tegnet jeg på værhår med spiselig tusj, har lest om andre som brukes farget spagetti eller stilken til blomsterbærere så her er det mange andre bra alternativer.


Da var Hello Kitty ferdig :) ganske så enkel i designet, men tar seg utrolig godt ut på kaken. Jeg laget også et teppe som hun sitter på med hjertemønster slik at det skilte seg ut litt selv om det var hvitt.

Lover at denne vil gjøre en liten prinsesse veldig glad, så prøv du også :)

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: ,