Barbiekake med ballkjole

Nok en gang har en liten Prinsesse bursdag og jeg har fått æren av å lage en Prinsessekake til begivenheten :) Denne gangen har jeg kun brukt kakestrø og glansspray som dekorasjon, men Prinsessekaken / Barbiekaken ble jo utrolig elegant og Barbie er klar til slottsball :)


I dette innlegget vil jeg hovedsaklig vise framgangsmåten til å lage en slik ballkjole, men også litt om hvordan selve bunnen til kaken lages :) Denne type kjole har nok den laveste vanskelighetsgraden av de 4 jeg har laget til nå, så kan absolutt anbefale å prøve denne som førstegangskjole på en Barbiekake :)

Innlegget inneholder kommersielle lenker til Kakeboksen.no.



Jeg starter alltid med å farge Fondanten. Denne gangen valgte jeg Lilla og brukte hansker når jeg tilsatte fargen med en tannpirker. Husk å pakke fondanten godt inn i plast mens den ikke er i bruk.

Så kler jeg Barbiedukken og hvordan jeg gjør dette er godt beskrevet i mitt tidligere innlegg Hvordan pynte en Barbiekake. Dette kan gjøres en eller to dager på forhånd slik at det blir mindre jobb den dagen kaken skal være klar ;) 

Som nevnt tidligere har jeg investert i en Dukke form og et godt tips når du bruker denne er å spraye hele formen med formfett for så å strø et lag med mel rundt sidene. Det siste du vil skal skje er at bunnen sitter fast i formen slik at du må lage en ny slik som jeg har opplevd etter kun å ha brukt formfett en gang :( 

Siden formen er ganske høy setter jeg den lavt i ovnen og la alltid bunnen hvile en god stund etter å ha tatt den ut, slik at den slipper lettere når du tipper den ut :)


Så var det over til å fylle kaken med Smørekrem og Funcake Mix (kan fka kjøpes hos Traktøren) er kjempe lett å bruke når en lager den :) I dag har jeg tilsatt smeltet melkesjokolade og lilla farge i litt over halvparten av smørekremen, denne bruker jeg til å fylle to lag i kaken og dekke hele utsiden med et tynt lag tilslutt. Med forskjellige farger skaper du også litt liv når kaken skjæres ;)


Som du kanskje så på forrige bildet var ikke bunnen så veldig høy, men husk at med 4 lag med fyll trenger den ikke være større.


Ujevnheter i bunnen fikser jeg ved å legge ekstra godt med smørekrem der det trengs, slik at kaken får en jevn overflate.

Og nå skal kaken pyntes :) Jeg kjevlet først ut en lang remse i hvit fondant med min 23 cm Plast Kjevle og brukt min Ribbon Cutter til å få 2 bånd i lik størrelse med rette kanter. Jeg har brukt delen som er merket med 1 som gir ca 3 cm bredde, alternativ kan du bruke en linjal.

Legg så båndet rundt i folder.

Jeg fikk bedre tak på det i andre omgang, så den øverste ble mye penere lagt enn den første, men jeg lærer fortsatt og det er alltid artig å prøve nye teknikker ;)


Selve skjørtet har ganske lik framgangsmåte som Prinsessekake med foldeskjørt med unntak av at jeg denne gangen har skjært til en bordkant i kjolesnippen. Først målte jeg opp hva diameteren på kjolen måtte være på selve bunen og trakk så fra ca 2 cm fordi fondanten vil strekke seg når den legges på kaken. Så fant jeg en rundform som hadde rett størrelse og presset lett ned i den utkjevlede fondanten slik at jeg hadde et veldig svakt trykk å følge. Til selve borden klippet jeg ut en mal av papir i en størrelse jeg syntes passet bra og skjærte rundt mens jeg fulgte den svake linjen :)


Ta-da, enklet og greit ;)

Når kjolen er lagt på kaken jevnes ut foldene, men vær forsiktig slik at du ikke får smørekrem på fondanten slik at den lager stygge flekker. Til pynt har jeg denne gangen lagt et godt lag med Spiselig Lim rundt kanten og strødd bitte små hvite sukkerperler over. Så var det bare å finne fram støvsugeren for de var over alt etterpå ;) , men ellers en veldig kjapp og dekorativ måte å pynte kjolen på :D


For å få kjolen til å glinstre har jeg brukt Perlemor Glansspray, jeg bruker denne ofte til forskjellig pynt som jeg har på kaken og den er bare så fin :) Et godt tips her er å spraye toppen til Barbie før du pynter med kakestrø slik at det er lettere å tørke vekk det som legger seg på dukken.

Jeg synes detaljer er svært viktig så i dag har Barbie fått halskjede, armbånd og til og med øredobber :) og alt er festet med spiselig lim som jeg la på før jeg drysset strø over. Husk det nøyere en er det penere vil kaken bli ;)
Som siste verk på Prinsessekaken dekket jeg til sprekken mellom kjole og topp med enda mer kakestrø og vips så er Barbie klar til å gå på ball :D Absolutt en kake å prøve seg på og selv med denne enkle pynten vil du få et utrolig resultat.

Ønsker deg lykke til med Barbikake-bakingen :D

Have your cake and eat it too....

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)


Etiketter: , ,