17. Mai Cupcakes

Hipp Hipp Hurra !

Ønsker alle en riktig trivelig feiring i morgen og dette er jo en stor kakedag for folk flest. Dessverre har jeg ikke hatt tid til å lage en kake i dag, men noen ordentlig norske cupcakes klarte jeg å røre sammen etter gutta hadde lagt seg.


Liker å lære nye teknikker hver gang jeg lager noe så denne gangen passet det jo utrolig godt å prøve seg på stripe-effekt for første gang. Resultatet kunne nok ha blitt bedre, men har likevel lært et par ting til neste gang muligheten byr seg :) Så i dette innlegget vil jeg vise hvordan du lager glasur med flere farger, men vil du vite litt mer om cupcakes kan du finne det her.



Jeg har som regel alltid frosne bær i fryseren så i dag ble det bringebær. Disse kan du bare putte rett i røren, men siden formene mine var så små valgte jeg å kutte de opp i litt mindre biter.


Nystekte vanilje muffins med bringebær rett ut av ovnen :) Oppskriften jeg bruker kan du finne her. Jeg har brukt to forskjellige type former og det er fordi jeg alltid lager ekstra muffins mens jeg først er i gang og fryser de ned til en senere anledning. Til Norge muffinsene brukte jeg enkle små sølvformer.

Dette er det jeg brukte for å lage det norske flagget i glasuren. Som alltid har jeg brukt Mors hjemmebakte cupcake glasur, rød og blå farve, M1 sprøyte tip, malepensel og papirsprøytepose.

For å få til å male på innsiden er det nødt til å være en sprøytepose av papir slik at fargen setter seg i sidene. Husk det er viktig å teipe godt igjen i skjøtet slik at glasuren ikke tyter ut mens du sprøyter :) Mal striper i ønsket farge og størrelse. Jeg så i etterkant at det godt kunne vært en smalere rød og kanskje en litt tykkere blå, men nå vet jeg det til neste gang :)

Når posen skal fylles er det viktig å være veldig forsiktig og plassere glasuren i midten, slik at fargene ikke blander seg. Jeg bruker en bøyd spatula og det fungerer veldig bra og er kanskje et av bakeverktøyene jeg  bruker aller mest.


Her har jeg brukt den mest standard teknikken for sprøyting ved å starte fra utsiden og snurre inn mot midten og ende med en topp. Kjempe lette og litt artige cupcakes til morgendagens festeligheter :) Fra jeg startet å lage røren til jeg var ferdig med all dekorering tok det ca 30 minutter inkludert en del fotografering og litt opprydding, så disse er veldig lette å lage.

Håper dere alle koser dere med familie, venner og ikke minst kaker i morgen :)

 
Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)


Etiketter: