Gitarkake til konfirmant

Nå er det konfirmasjonstid og mange ønsker temakaker til å gjøre kaken spesiell for dagen. Kjempe artig å kunne sette fram en kake som sier litt om konfirmanten og hans / hennes interesser og for meg også artige å lage :) Til Kristoffer som er god både på akustisk og el gitar fikk jeg lov til å lage akkurat det jeg ville innen tema gitar, og her er resultatet :)


Det er ikke alltid nødvendig å overøse kaken med pynt så jeg bestemte meg for å lage en kake som hadde et rent og enkelt utseende, men som likevel hadde en wow effekt, og tror jeg oppnådde det jeg ønsket med kaken :) I dette innlegget vil jeg vise hvordan gitaren ble laget og gi noen enkle tips om å legge et trekk av fondant.


Her er det jeg brukte for å lage gitaren, spiselig lim er ikke med på bildet men ble brukt til å sette delene sammen.

Startet med å lage gitaren noen dager i forveien slik at den fikk tid til å stivne, men også slik at jeg hadde god nok tid til å finne på noe annet visst det viste seg å være for vanskelig. Det er alltid lurt å ha en plan B i tilfelle det skulle oppstå problemer ;) Gitaren er laget med en Patchwork utstikker og er derfor noe annerledes å bruke og dette er første gang jeg prøvde en slik. Fikk derimot til gitaren på første forsøk, men det var pirkete og tidkrevende arbeid som må gjøres i flere runder.


Når en kjøper en patchwork utstikker følger det med forklaring på hvordan den kan lages, men siden jeg skulle ha en stående gitar i stede for en som var tynn og liggende på kaken, ble jeg å gjøre det litt annerledes. Startet med å kjevle ut farget blå fondant i ønsket tykkelse før jeg la utstikkeren på toppen og ga den et lett trykk. Siden det ikke er mulig å stikke ut en så stor bit brukte jeg en skarp kniv til å skjære rundt gitaren.


Tok dessverre ingen bilder da jeg stakk ut de andre delene til gitaren, men det jeg gjorde var at jeg denne gangen kjevlet ut hvit, blå og grå fondant veldig tynn og stakk ut tre nye gitarer. Så er det bare å begynne å skjære og lime :) Ta de delene i ønsket farge fra de tre gitarene og plasser de på den tykke hoveddelen. Patchwork utstikkeren gjør det lett å få de enkelte delene fra hverandre, men det er et tidkrevende pirkearbeid og en bør ha litt tålmodighet for å drive på med dette. Til slutt valgte jeg å stikke en tannpirker i slik at den ville stå stødigere på kaken, men være forsiktig så det ikke lager en stygg bulk på gitaren.

Da gitaren var lappet sammen syntes jeg det var noe som manglet og det var selvfølgelig strenger. Jeg er ikke den som liker å gjøre ting halvveis så fant fram litt ståltråd og en avbitertang for å gi gitaren det lille ekstra :) Var ganske redd for å stikke ståltråd i fondanten og ødelegge alt jeg hadde brukt så mye tid på å lage, men her er det bare å være veldig forsiktig og lett på hånden.

Viser ikke hvordan skiltet er laget i dette innlegget, men trykk her så kommer du til Hello Kitty kaken der det er beskrevet.

Den mørke sjokoladebunnen er ferdig stekt og delt i tre deler, plasser delene slik at den delen som er gjevnest kommer på toppen.

Her har jeg brukt hvit sjokoladesmørekrem inni og vanlig smørekrem på utsiden. Et lite tips er å fylle godt inn i sprekkene mellom de tre delene slik at kaken ikke synker sammen i kantene.


Jeg bruker potetmel når jeg kjevler ut fondanten, men har lest at mange andre bruker noe som heter maizenamel, men har selv ikke funnet det noen steder. Har mann en stor kjevle er det mye lettere å få flyttet fondanten over til kaken. Jeg bretter den i to over kjevlen og løfter den, slik unngår du også å lage rifter og det er lettere at den revner om du bruker hendene.


Når fondanten er lagt over bruker jeg alltid å skjære av mesteparten av den overflødige fondanten ganske kjapt slik det er vist på bildet over. Lar du den ligge med all den ekstra fondanten vil du oppleve å få sprekker i kantene på grunn av tyngden.


Nå har jeg gått over kaken med en fondant smoother på toppen og brukt hendene til å rette ut sidene. Jeg vil anbefale å alltid bruke hansker når du driver med fondant for det er lett å lage merker med neglene.

Til notelinjene har jeg brukt Strip cutter 1-3 mm som også kommer i flere størrelser. Jeg synes denne er kjempe kjekk og brukte den også til tog skinnene på Den Ultimate burdsdagskaken for gutter.

Nå er det bare å samle alle delene på kaken :) Til G-nøkkel og noter har jeg brukt FMM Musikk og sport tappit sett og lagde de samtidig som jeg holdt på med gitaren. Ett lite tips når det kommer til å lime fast farget fondant på hvitt trekk er å bruke så lite lim som mulig. Fondanten vil gi farve til limet og det er lett å få stygge flekker rundt. Skulle det skje, IKKE prøv å tørke det vekk, det vil bare gjøre det værre. Vær også nøye med å plassere pynten akkurat der den skal sitte med en gang, slik at du ikke må flytte på den slik at farget lim blir smurt utover.


Her har gitaren kommet på kaken og jeg har limt  den fast med spiselig lim. Den ble ganske tung og begynte å helle litt bakover så jeg satte en liten klump med hvit fondant på baksiden for sikkerhets skyld. Synes selv den ble kjempe fin, har forresten også sprayet den med perlemorspray får å få den glansen ekte el-gitarer normalt har :)


Da er min aller første konfirmasjonskake klar til å leveres og håper konfirmanten blir fornøyd med resultatet. Det var absolutt artig å prøve patchwork for første gang og selv om det er mye arbeid med det, så gir det fantastisk fin pynt til kaken :)

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)


Etiketter: ,